Ga naar de inhoud

Op woensdag 22 maart is Woonpartners Midden-Holland met een leuk initiatief gestart. We gingen op bezoek bij een tweetal complexen in Waddinxveen, compleet met een koffiekar en partytent tegen de regen. Een brede afvaardiging van de corporatie, medewerkers van co-maker Coen Hagendoorn, de wijkagent Ton Bos, woonconsulenten en een energiecoach stonden klaar om in gesprek te gaan met bewoners. De sfeer was uitstekend, zowel met onze huurders als met de medewerkers onderling.

Wim Panneman, teamleider Onderhoud en verduurzaming: “Het was goed om te zien dat de verschillende disciplines elkaar goed aanvullen en op een goede wijze met elkaar kunnen samenwerken”. De bewoners waren blij verrast dat de mogelijkheid bestond om direct in contact te treden met een medewerker. De situatie was laagdrempelig opgezet. Als een bewoner een reparatieverzoek had, kon er direct actie worden ondernomen door de co-maker die met de bewoner meeging om de reparatie uit te voeren.

 

30 jaar geen verlichting in 10 minuten opgelost

Een opmerkelijke gebeurtenis met een bewoner van de Vondellaan is dat er een melding werd gedaan dat de verlichting in de berging niet brandde.

Idsard, onderhoudsmedewerker Woonpartners pakte de reparatie op en had gelukkig in zijn bus de specifieke lamp beschikbaar. De bewoner was erg gelukkig dat er weer licht in zijn berging was. De laatste keer dat het licht brandde was 30 jaar geleden. “Op deze wijze blijkt maar weer dat je als corporatie het verschil kan maken. 30 jaar deed de verlichting het niet en tijdens het bezoek was binnen circa 10 minuten de klacht verholpen” aldus Panneman. De bewoonster was hierover erg tevreden.

 

Uiteenlopende vragen

De gestelde vragen waren divers: van een reparatieverzoek tot aan een melding van illegale bewoning. Ook waren er bewoners aanwezig die niets te melden hadden, maar toch naar de koffiekar waren gekomen om kennis te maken met de medewerkers van Woonpartners en om met elkaar in gesprek te gaan.

Een opmerkelijke conclusie uit het initiatief is dat bewoners hun problemen in de woning en/of het complex ook daadwerkelijk willen laten zien. Zorgen dat de corporatie er kennis van neemt. Hieruit blijkt wel een grote betrokkenheid van de bewoners bij hun woning en bij leefomgeving. De opkomst was naar tevredenheid maar wellicht zou in de toekomst dat nog verbeterd kunnen worden door er een reguliere gebeurtenis van te maken en dat ruim van te voren te communiceren.

 

Voor herhaling vatbaar

Kitty van der Welle, energiecoach: “Ik hoop dat deze pilot door Woonpartners een vervolg krijgt. Ik zal mij inspannen om aan te haken als vrijwillige energiecoach. Op deze manier kunnen netwerkpartners een steentje bijdragen waardoor de huurders die geholpen konden worden ook echt blij waren “.