Overlast

Schoon, heel, veilig en prettig wonen voor alle bewoners vinden we belangrijk. Dat lukt als we met elkaar in gesprek blijven, afspraken maken en elkaar hierop aanspreken. Vaak worden problemen dan al opgelost.

Komt u er toch niet uit? Dan kijken we of we er samen uit kunnen komen.

Stappenplan bij overlast

1
1

Ga eerst zelf praten

Het komt vaak voor dat huurders Woonpartners Midden-Holland bellen, bijvoorbeeld als hun buren de radio hard aan hebben (gehad). Zij vragen Woonpartners Midden-Holland te bemiddelen. Wij vragen bij dit soort meldingen eerst om zelf met de buren te praten. Veel mensen vinden het vervelend om meteen met een officiële instantie, zoals Woonpartners, te maken te krijgen. Dat kan leiden tot irritatie. Daarom is het verstandig om eerst zelf te proberen om de buren op de overlast te wijzen.

2
2

Wees duidelijk en rustig

Als u met uw buren een gesprek wilt aangaan, zet dan vooraf wat zaken op een rij. Laat uw buren weten waar u last van ondervindt, wanneer en hoe vaak. Belangrijk: blijf rustig als u op uw buren afstapt. Vraag eerst aan uw buren of ze tijd hebben om met u te praten. Als dat niet zo is, kijk dan of u een afspraak kunt maken, om de overlast te bespreken.

3
3

Als praten niet helpt

Komt u er met de buren niet uit en blijft de overlast aanhouden? Bijvoorbeeld omdat zij niet willen meewerken of agressief reageren? Dan kunt u een beroep doen op de woonconsulenten van Woonpartners Midden-Holland. Zij vragen u altijd om uw klacht te melden. U kunt hier uw overlast melden.

Met de veroorzakers proberen we dan alsnog afspraken te maken. Soms schakelen onze woonconsulenten andere instellingen in. Dit geldt bijvoorbeeld als mensen door psychische problemen overlast veroorzaken. U kunt meer informatie lezen in onze brochure Wat te doen bij overlast.

Veelgestelde vragen

Spreek degene van wie u overlast heeft altijd eerst zelf aan. Het kan zijn dat de buren zich niet bewust zijn van de overlast. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel ergernissen op. U kunt afspraken maken die voor beide goed werken. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u met ons contact opnemen. Ook kunt u gratis buurtbemiddeling inschakelen, kijk hiervoor op de website van Buurtbemiddeling.

Wij kunnen hierin niet bemiddelen. Wel kunt u buurtbemiddeling inschakelen. Kijk voor informatie op de website van Buurtbemiddeling. Ook kunt u overlast melden bij de politie.

Of wij u kunnen helpen is afhankelijk van de situatie. In veel gevallen is het uw eigen verantwoordelijkheid om problemen aan te pakken en op te lossen. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel ergernissen op. Wilt u ons op de hoogte stellen van overlast? Neem dan contact met ons op.

U ontvangt van ons een bevestiging binnen 2 werkdagen. Als we meer willen weten, nemen wij contact met u op. In eerste instantie zullen wij u adviseren om contact op te nemen met Buurtbemiddeling.

Wij treden juridisch pas op bij extreme overlast. De overlast moet dan stelselmatig, ondraaglijk of onaanvaardbaar zijn. In het uiterste geval vragen wij de rechter om de woning te mogen ontruimen. Een rechter wijst een ontruimingsvonnis niet zomaar toe. Er moet dus echt wel wat aan de hand zijn.