Eind oktober 2021verhuisden de eerste bewoners van de IJssellaan naar een tijdelijke logeerwoning. Jannie en Frans gingen voor 10 weken van de IJssellaan naar de Zuidrandflat. Ondertussen werd hun woning grondig verbouwd door Smits vastgoedzorg.
Begin februari 2022 verhuisde de eerste bewoners terug naar hun woning. “Het waren uiteindelijk 3 maanden maar dat komt door de kerstperiode” zo vertelt Jannie. “Ik ben nog volop aan het uitpakken. We hadden één week de tijd om alles in orde te maken om terug te verhuizen want dan staat de verhuisservice van Smits Vastgoedzorg voor de deur. Gelukkig had ik alles al op voorhand geregeld. Als je dan toch bezig bent, dan heb ik ook graag een nieuwe bank en dat de muren weer netjes worden geschilderd.” De woning is aangenaam warm met de vloerverwarming in de woonkamer, keuken en badkamer. Uiteindelijk gaan de bewoners dat merken in hun energieafrekening. Ook de omgeving miste ze niet erg want haar buurvrouw woonde ook tijdelijk in hetzelfde complex.
Strakke planning en nauwe afstemming
Naast het isoleren van de woningen worden ook de schuren aangepakt en daar vergissen huurders zich wel eens in, zo vertelt Ida, de bewonersbegeleidster. “Omdat er nieuwe schuren worden gebouwd, moet alles leeg en verwijderd worden. We plaatsen overal lege containers en toch vind je dan nog wel afval in de brandgang.” Ida wordt regelmatig aangesproken in de buurt als ze er rond loopt. De vragen kunnen gaan over wanneer hun huis aan de beurt is en of het mogelijk is een ander logeeradres te krijgen omdat de gezinssamenstelling tussentijds veranderd is. “Soms is dat lastig te organiseren omdat de planning erg strak is. We proberen dan zoveel mogelijk een op-maat-oplossing te zoeken.”
Tips en leerpunten
Zij sluit zich helemaal aan bij de tip die Jannie ook al gaf: het moet duidelijk zijn wat de bewoners kunnen verwachten bij terugkomst. Wat het onderhoudsbedrijf wel doet en wat niet. De bewoners krijgen hun woning in dezelfde staat terug als hoe ze de woning hebben achtergelaten. Is het plafond niet geverfd, dan zal dit na oplevering niet gedaan zijn. Zijn er geen plinten, dan zijn die er ook niet bij terugkomst. “Dus wil je nog wat slopen of aanpassen, doe het dan vooraf aan de verhuizing. Als je terug komt, heb je echt de tijd niet” zo zegt Jannie.
Danny, de werkuitvoerder kijkt tevreden terug naar de eerste fase van dit langlopende project. Als de bewoners terug komen, loopt hij met de Ipad en bekijken ze samen de oorspronkelijke foto’s van de woning of er beschadigingen zijn.
“Het is spannend als je ziet hoe je voorbereidingen in de praktijk toch iets anders uitvallen. Je planning met uitloop van twee weken loopt snel uit als je weer een aantal corona-besmettingen hebt. Maar we hebben er ook van geleerd. Zo plan ik voor de volgende fase de steigeropbouw twee weken eerder. Dan heb je wat speling als het slecht weer is of andere tegenslagen hebt. Het lastigste is de aanpak van de achtergevel. De volgorde van allerlei werkzaamheden met verschillende disciplines luistert zo nauw en is erg ingewikkeld.”
Als nieuw
Als je langs de woningen loopt lijkt het of de voorgevels voorzien zijn van nieuwe bakstenen. Niets is minder waar. Met hele dunne strips die één voor één op de gevel worden geplakt, behouden de woningen hun authentiek karakter maar met de uitstraling van nieuwbouw. Dit is het werk van vakmensen met een engelengeduld. Als uiteindelijk het hele project over een jaar klaar is, kunnen de woningen weer jaren mee en hebben de bewoners betaalbare woonlasten.