De jaarlijkse huurverhoging vindt per 1 juli 2022 plaats. Alle huurders ontvangen hier voor 1 mei 2022 een bericht over. In de persoonlijke brief krijgen onze huurders informatie en uitleg over de huurverhoging. Het is een lange en belangrijke brief. Samen met de huurdersbelangenvereniging HRHM hebben we afspraken gemaakt over het huurbeleidsplan 2022-2023. Wij leggen graag uit wat wij doen met de huren die wij ontvangen en waarom het nodig is de huur te verhogen. Natuurlijk begrijpen wij dat er helaas omstandigheden zijn waardoor het betalen van de huur moeilijker is. Wij vinden het daarom belangrijk om ook in dat soort situaties goed in contact te zijn met onze huurders en samen tot een passende oplossing te komen.
Wat doet Woonpartners met de huren die wij ontvangen?
Samengevat gaat ons werk over beschikbaarheid, betaalbaarheid, verduurzaming en leefbaarheid. Hier hebben we veel geld voor nodig. Het geld dat we moeten uitgeven betalen we voor een heel groot deel uit de huurinkomsten en voor een klein deel uit het geld dat we krijgen bij het verkopen van woningen. Zoals u leest in de krant of ziet op het nieuws zijn heel veel mensen op zoek naar een sociale huurwoning. Wij bouwen deze woningen in de gemeenten Waddinxveen, Gouda en Zuidplas. Er zijn ook problemen met het klimaat. En we hebben te maken met grote prijsstijgingen op de energiemarkt. Wij werken er daarom hard aan om onze bijna 9.000 woningen goed te isoleren. Wij geven geld uit aan maatregelen om al onze huizen klimaatneutraal te maken en goed te onderhouden. Wij vinden ook de kwaliteit van uw directe woonomgeving belangrijk. Wij zetten ons daarom in voor leefbare buurten en wijken.
Waarom verhogen wij de huur?
Wij verhogen de huur om te zorgen dat wij ons werk kunnen doen. Elk jaar maakt de overheid afspraken over mogelijkheden voor het verhogen van de huur. De maximale huurverhoging ligt vast in de wet. Dit jaar is afgesproken dat de huur voor sociale huurwoningen met 2,3% verhoogd mag worden. Wij houden ons aan deze afspraak.
Geen inkomensafhankelijke huurverhoging
Net als voorgaande jaren maken wij geen gebruik van een inkomensafhankelijke huurverhoging.
Afrekening servicekosten en stookkosten volgt later (vóór 1 juli 2022)
Huurders die in hun complex te maken hebben met servicekosten en/of kosten voor de nutsvoorzieningen gas, water en elektriciteit krijgen later een bericht over de jaarlijkse afrekening. Dit bericht komt vóór 1 juli 2022.
Uitzonderingen
Woningen in de vrije sector, bedrijfs-, maatschappelijk- en zorgvastgoed en de parkeergelegenheden krijgen te maken met een ander % huurverhoging. Dit is afhankelijk van het type object en de contractafspraken. De persoonlijke situatie staat uitgelegd in de brief met huuraanpassing.
Meer lezen over de huurverhoging of een antwoord lezen op veelgestelde vragen? Klik hier.