Terug naar het nieuwsoverzicht

Duurzaam wonen aan de Tesselschadelaan

25 juni 2019

Begin januari 2019 zijn de huurders van de 47 appartementen aan de Tesselschadelaan in Waddinxveen geïnformeerd over de werkzaamheden van groot onderhoud die Woonpartners Midden-Holland ging uitvoeren.

Voor het doorvoeren van de energetisch maatregelen was het akkoord van 70% van de bewoners noodzakelijk. Medio april zijn de werkzaamheden gestart en na drie maanden is het project klaar.  Op 20 juni werden de bewoners uitgenodigd door aannemer Hemubo en Woonpartners om te vernemen hoe het project ervaren werd en wat nog beter kan.

Voor de gelegenheid konden de bewoners een lekker ijsje of ijskoffie komen halen. Jeannette Dijkman stond als bewonersbegeleidster in contact met de bewoners “Bij de eerste bijeenkomst ondervonden we vrij veel weerstand van de bewoners. Die hadden slechte ervaringen van eerdere werkzaamheden.. Bij het eerstvolgende spreekuur stonden dan ook acht bewoners te wachten om een en ander met mij te bespreken. Maar dat draaide snel om. Zodra we begonnen en een verdieping klaar hadden, was duidelijk dat wij anders werken dan andere onderaannemers. Het was echt eerst zien en dan geloven”.

 

Woonconsulente Antoinette Izeboud kan zich daar helemaal bij aansluiten: “Ik werd tijdens de werkzaamheden weinig gebeld. Dan weet ik dat het goed loopt. Zelfs als er festiviteiten waren als het Suikerfeest was de aannemer zo flexibel om de planning aan te passen. Dan werd die bepaalde woning in de planning naar voren geschoven. Hierdoor werd het Suikerfeest in een nieuwe woning feestelijk gevierd”.

 

Aan de buitenzijde van het complex bestonden de werkzaamheden onder meer uit reguliere schoonmaak- en herstelwerkzaamheden aan de galerij, het voegwerk van de kopgevels en het houtwerk van deuren en kozijnen. De maatregelen rond duurzaamheid zijn terug te zien in het isoleren van het dak, de gevelpanelen, het herstellen van spouwisolatie en overall HR++ beglazing.

 

“Met deze maatregelen besparen de bewoners op hun energierekening. En dat scheelt wel weer in de totale woonlasten.” zo licht Jan de Jong als projectleider toe. “Het project is tot nog toe zonder noemenswaardige problemen uitgevoerd. We hebben huisregels en dat houdt onder meer in: geen radio’s op het werk, herkenbare kleding en weinig wisseling in personeel. Patrick, de uitvoerder, was het aanspreekpunt en gezicht van het project. Ik ben blij dat de bewoners tevreden zijn. Als we in 2020 ook de andere projecten in de buurt gaan aanpakken, hoop ik dat de bewoners meer vertrouwen hebben en van deze bewoners horen dat anders werken; maximale aandacht voor de bewoners met minimale overlast voor de omgeving”.

 

Leerpunten

Mevrouw Hogebrug van de bewonerscommissie (BC) verwoordt het als volgt: “Ik ben altijd blij met vernieuwing. Dit ging heel relaxed. Als BC konden we aanschuiven bij een werkbespreking. De medewerkers van Hemubo waren altijd bereikbaar. Dat er gedurende twee dagen lawaai is als ze het grind van het dak halen, dat is vervelend maar het hoort erbij. Ik kan verzekeren dat ik geen verbeterpunten heb”.

 

Resultaatgericht Samenwerken (RGS)

Dit project is uitgevoerd volgens RGS, wat inhoudt dat Woonpartners gebruik maakt van de expertise van de aannemer, in zowel de uitvoering als bewonersbegeleiding. Ook in andere groot onderhoudsprojecten maakt Woonpartners gebruik van deze vorm van samenwerken. Het groot onderhoud van drie complexen met 123 woningen aan de Peter Zuidlaan en Johan Postlaan in Waddinxveen is begin deze maand afgerond. Die opdracht was uitbesteed aan Smits vastgoedzorg en ROZA Vastgoedonderhoud.

 

Ad Kraal, projectopzichter van Woonpartners: “Het is fijn werken met deze aannemers. Als projectopzichter ga je in de rol zitten van coördineren in plaats van controleren. Daardoor heb je wel minder contactmomenten met de bewoners. Je werkt samen aan de hoofdlijnen en let minder op de details. De aannemer is de komende 7 jaar zelf verantwoordelijk voor het resultaat. Als ze de werkzaamheden niet goed uitvoeren, moeten ze binnen afzienbare tijd weer terugkomen. Je wilt dus dat er kwaliteit wordt afgeleverd. Maar dat zit goed, zo zie ik”.

 

In het fotoalbum staan foto's van de bijeenkomst.